Mijn ervaring met 8 weken lang gezond eten

Om heel eerlijk te zijn heb ik sinds dat ik moeder ben heel wat ge-jojoot in gewicht. Na iedere zwangerschap bleven er aardig wat kilo’s hangen. Uiteindelijk viel ik dan weer wat af, maar na de geboorte van Samuel kon ik mezelf er maar niet toe zetten om gezond te gaan eten. Tot het jaar 2020. Inmiddels is Samuel 2,5 jaar en zit ik weer aardig op het gewicht waar ik graag wil zijn. Hoe ik dit gedaan heb en hoe dit mij bevallen is vertel ik jullie allemaal in dit artikel. De foto’s bij het artikel zijn van gerechten die ik heb gegeten in de periode dat ik het e-book van Puur Figuur volgde.

Salade met gerookte zalm en radijs

Nieuw jaar, nieuwe kansen!

Het jaar 2020 ben ik heel gezond begonnen. Ik ben gestart met koolhydraatarm eten. Ik had een lijst met koolhydraatarme producten van internet gehaald en bedacht zelf wat ik at met behulp van deze lijst. Dit ging best goed, maar ik was wel een beetje inspiratieloos moet ik zeggen. Ik wist weinig leuke gerechtjes te bedenken en kwam dan vaak toch weer op de standaard dingen uit. Het koolhydraatarm eten wierp wel zijn vruchten af, want aan het einde van de periode woog ik ongeveer 82 kilo. Toen gingen we de lockdown periode in en trok ik het echt even niet om te lijnen. Ik ben toen weer lekker met het gezin mee gaan eten en ging ook weer vaker snacken in de avond. Ook tijdens de zomervakantie heb ik het er nog maar even van genomen, maar daarna nam ik me voor om die laatste kilootjes eraf te krijgen. Het lijkt me zo tof om onder die 80 kilo uit te piepen!

Omelet met tomatensalsa

Na de zomer poging twee

In de vakantie schreef ik het bedrijf Puur Figuur aan. Van Bianca van Puur Figuur ontving ik het e-book Zomer Afslankplan 2020. Ik schreef juist naar dit bedrijf, omdat het uit gaat van koolhydraatarm eten. Dat had namelijk tot nog toe zijn vruchten afgeworpen. ‘Gezond eten heeft invloed op je hormoonhuishouding en geeft je meer energie’ is een leus die ik vond op hun website. Dat sprak mij meteen aan. Ik ben een enorme zoetekauw en weet dat suiker niet goed voor je is. Voor mijn lijf is het ontzettend goed om even suikervrij arm te eten. Het programma gaat voedselverspilling tegen, omdat je alle producten net zo vaak gebruikt tot het op is. Dat vind ik een groot pluspunt. Daarnaast vind ik het een fijn idee dat alles wat je moet eten voorgekauwd wordt en je er zelf niet over hoeft na te denken. Wie weet levert dit me ook wat nieuwe inspiratie op als ik niet meer hoef te lijnen.

Ik startte in de laatste week van de zomervakantie. In de week voor de herfstvakantie eindigde mijn avontuur. Het boek bevat vier weekmenu’s en deze heb ik twee keer doorlopen. In die acht weken heb ik goed kunnen ontdekken wat de plus- en minpunten van deze methode zijn. Ik zal deze hieronder met jullie delen.

Komkommerplakjes met ei, zout, peper en paprikapoeder.

Pluspunten:

  • Je leert gezond eten en ik heb veel inspiratie opgedaan om nu zelf gezonde maaltijden te kunnen bereiden die wat minder ‘standaard’ zijn.
  • Ik heb geen honger gehad. De eerste week voelde ik me wel wat rillerig (door het afkicken van de suiker denk ik), maar honger, nee. Dat heb ik niet gevoeld.
  • Alle boodschappen die je doet, maak je ook op. Omdat bij mij ook de kinderen en Remco af en toe met mij mee aten, kon ik dat iets minder merken en is het lastiger inschatten met boodschappen doen. Maar als je dit helemaal alleen doet, kan je precies gepast boodschappen doen.
  • Het gezonde eten had een positief effect op mijn darmen. Mijn darmen zijn normaal gesproken erg onrustig, met name als ik ongezond eet. Nu verliep alles soepeler, met minder pijn en mijn stoelgang was regelmatiger.
  • Ik vond het eigenlijk best leuk om aandacht te schenken aan wat je eet en kleine maaltijden te bereiden in de keuken.
  • Er zitten hele lekkere gerechtjes tussen (vooral in het weekend) waar ik dan echt naar uit kon kijken.
  • De avondmaaltijden hebben de andere gezinsleden meegegeten (meestal). Voor hen maakte ik er dan extra aardappels, rijst of noedels bij. Dit werkte best goed.
  • Omdat het dieet is samengesteld door voedingsdeskundigen wist ik dat ik alle voedingsstoffen, vitaminen e.d. binnenkreeg die ik nodig had. Dat wist ik in mijn eerdere lijnpoging niet.
  • Ik viel echt af. Niet alleen de eerste weken, maar ook daarna. Het gezonde eten werd beloond.
  • Als je behoefte hebt aan steun en lotgenoten, dan is er ook een facebookgroep van Puur Figuur. Ik heb hier niet aan meegedaan, omdat ik het heerlijk vind om in mijn eentje te lijnen.
Sperziebonensalade met gerookte forel en kappertjes

Minpunten:

  • In combinatie met mijn gezin vond ik het wel een belasting. Je bent veel tijd kwijt aan het maken van de gerechtjes en op werkdagen moest ik alle gerechten de avond van tevoren preppen. Ook de avondmaaltijden kostten me meer tijd dan ik normaal gesproken eraan zou besteden. Dit zorgde wel voor extra drukte binnen het gezin.
  • De kinderen vonden niet alles lekker. Dat resulteerde erin dat ik soms dubbel aan het koken was.
  • Je moet erg veel in huis halen voor dit dieet en onze boodschappenkosten waren aanzienlijk hoger dan normaal. Dit had ik er wel voor over, maar is wel een punt om mee te nemen in de je overweging.
  • Ik ben echt een zoetekauw, vooral in de ochtend. Nu moest ik als ontbijt regelmatig iets hartigs eten (omelet met gerookte zalm bijvoorbeeld). Dit krijg ik in de ochtend maar moeilijk naar binnen gewerkt.
  • Onze vaatwasser stond aanzienlijk vaker te draaien. Meer afwas dus als je dit dieet volgt.
  • De volgende keer zou een fysiek boek mijn voorkeur hebben boven een e-book. Dan kan je het boek in de keuken neerleggen en van daaruit alles bereiden. Nu moest ik als Remco kookte een screenshot naar hem sturen, zodat hij wist wat hij maken moest. En elke keer op mijn mobiel weer het e-book erbij pakken als ik wat ging maken.

Tips:

  • Doordat je veel verse groenten en fruit nodig hebt is het handig om minimaal twee keer per week boodschappen te doen. Wij bestelden online en dit werd bezorgd op woensdag en vrijdag haalden we nog het één en ander bij.
  • Haal je groenten en fruit op de markt of bij een wat goedkopere groenteboer. Dat scheelt een hoop geld.
  • Mij hielp het om me heel strikt aan het boek te houden, maar mezelf ook af en toe wat te gunnen. Een lekker stukje taart op een verjaardag o.i.d. Anders is het denk ik veel moeilijker vol te houden.
  • Focus niet teveel op de weegschaal. Mijn gewicht schommelt heb ik ontdekt (ook onder invloed van hormonen en mijn menstruatiecyclus) en dit kan demotiverend werken. Kom je de ene week wat aan, dan is er vast die week erna veel meer afgegaan.
  • Zet al je gezonde producten bij elkaar op een vaste plek. Zo heb je alles bij de hand en kan je de gerechtjes ook makkelijker bereiden. Nu ik klaar ben met het boek blijft mijn gezonde lade bestaan en gebruik ik deze nog steeds om gezonde gerechtjes te maken.
Courgetti-salade met rosbief, pesto en ei.

Conclusie:

Voor mij wogen de voordelen zwaarder dan de nadelen. Ik vond het fijn om het op zo’n manier te kunnen doen. Het geeft houvast om een leidraad te hebben en zeker te weten dat je eten uitgebalanceerd is. Ik zou het in de toekomst zo nog een keer doen en dan met een fysiek boek van Puur Figuur. Voor nu ga ik balansen en proberen mijn gewicht stabiel te houden. Ik geniet er nu wel van om zelf te bepalen wat ik eet en waar ik zin in heb. Ook de avondmaaltijden houd ik een stuk simpeler en dat scheelt dan weer een hoop tijd.

Romige broccolisoep met ei en pijnboompitten.

Mijn gewicht gedurende het lijnen:

Datum:Gewicht:Afgevallen
(deze week)
Afgevallen
(totaal)
19-0883,9
26-0882,1-1,8 kg.
02-0981,6-0,5 kg.-2,3 kg.
09-0980,8-0,8 kg.-3,1 kg.
16-0981,1+0,3 kg.-2,8 kg.
23-0980,3-0,8 kg.-3,6 kg
30-0981,1+0,8 kg.-2,8 kg.
07-1078,6-2,5 kg.-5,3 kg.
Griekse yoghurt met aardbeien en warme kokosmuesli.

En nu?!

Dit vind ik de allerlastigste periode. Ik kan heel goed lijnen en ook heel goed alles eten waar ik zin in heb. Maat houden en balans houden vind ik een lastig iets. Toch ga ik dit proberen de komende periode. Van mij mag er best druppeltjesgewijs nog iets in gewicht af, maar in principe ben ik nu al heel tevreden. Ik ben zo trots dat ik eindelijk weer onder de 80 kilo uit ben gekomen. De komende tijd probeer ik zo gezond mogelijk te eten en de 80/20 regel hierin aan te houden. 80% koolhydraatarm en gezond, maar af en toe een snoepje of koekje moet kunnen. Deze afgelopen week (zonder dieet) is er 0,3 kilo afgegaan. Dikke prima! Deze week is het herfstvakantie en eet ik toch wat meer met de kinderen mee. Dat zal mijn gewicht denk ik weinig goed doen, maar dat is prima zo. Volgende week weer een week.

Rijstwafels met hutenkase bleekselderij salade.

Heb jij ook een bepaald gewicht waar je je het prettigst bij voelt? Hoe zorg je dat je op dat gewicht blijft?

Gevulde paprika met spinazie en fetakaas

Liefs, Hanneke

Geplaats in categorie Food, Geen categorie, Personal met tags , , , , , , ,

Eén reactie op “Mijn ervaring met 8 weken lang gezond eten”

  1. Jannienke kenters-Breman schreef:

    Wat een lekkere recepten, lijken, me dat ik heb ook lievdf een. Boek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *