Ik neem jullie mee op mijn vakantie

In dit artikel neem ik jullie mee op onze vakantie. We hebben drie weken gekampeerd met onze eigen vouwwagen op camping de Berenkuil (een geweldige familiecamping) in Grolloo (Drenthe). Ik vertel jullie wat we elke dag hebben gedaan en voeg natuurlijk ook wat foto’s toe. Ga je mee met ons op vakantie? Lees dan gauw verder 🙂

Zaterdag 16 juli:

Zo reden we over de snelweg. Bepakt en bezakt. Trots op het feit dat we onze eigen vouwwagen hebben!

Gisteren hebben we alles eigenlijk al ingepakt. Remco en ik worden deze dag heel vroeg wakker (5:30!) en besluiten vroeg op te staan, samen te ontbijten en alvast wat te knallen. We hebben een lijstje met dingen die nog gedaan moeten worden (digitaal) en strepen rustig af. Als de kinderen wakker zijn kleden ze zich aan en ontbijten ze. Om 8:45 zijn we er helemaal klaar voor. Marielle, Johan en de kinderen komen ons gezellig uitzwaaien. Zo vroeg zijn we nog nooit vertrokken! Wat fijn! We rijden met de auto met dakkoffer erbovenop, de vouwwagen erachter met vier fietsen op de imperiaal. De reis verliep heel voorspoedig. Rond een uur of één komen we op de camping aan en kunnen we starten met het opzetten van de vouwwagen. Wij hebben een vrij oud model vouwwagen, dus het opzetten is nog best wel een klusje. Ondertussen doe ik met Samuel nog even de boodschappen. ‘s Avonds eten we patatjes op het terras van de camping. Daarna gaan we meteen door naar Berenpret. Dat is een show die elke avond wordt opgevoerd door het animatieteam. Met liedjes en een toneelstuk. Voor onze kinderen is dit een zeer belangrijk moment: o wee als we berenpret missen! Als de kinderen in hun tentjes in de vouwwagen liggen te slapen, spelen Remco en ik het spelletje patchwork. Dit spel speel je uitsluitend met z’n tweeën. Een aanrader! Wij spelen het regelmatig!

Zondag 17 juli:

Vandaag moeten we echt een beetje acclimatiseren met z’n allen. De kinderen zijn niet in hun beste doen en Remco en ik ook niet. We zijn allemaal moe… In de middag gaan we even naar het zwembad om lekker te zwemmen en ‘s avonds natuurlijk naar Berenpret (vaste prik).

Maandag 18 juli:

Vandaag is het warm (30 graden). De kinderen vermaken zich top bij de speelvijver op de camping. We merken dat we nu allemaal een beetje in de vakantiesfeer beginnen te komen. We eten een lekkere bloemkoolschotel en gaan door naar berenpret. Daarna eten we een ijsje en douchen we ons in het sanitair gebouw. Toen de kinderen op bed lagen hebben Remco en ik nog even gebadmintond en speelden we het spelletje clever (ook een dikke aanrader).

Dinsdag 19 juli:

We zetten ons schrap. Vandaag wordt het maar liefst 37 graden. Enorm warm dus. We zitten de hele dag bij de zwemvijver. Pas aan het einde van de middag gaan we terug naar de vouwwagen. Daar doen we een mini watergevecht in de schaduw met ons gezin. We eten lekker makkelijk: Soep en stokbrood. Dan is het weer tijd voor berenpret en daarna hebben de kinderen nog heerlijk op het veldje gespeeld (het koelde eindelijk een beetje af in de avond).

Woensdag 20 juli:

Vandaag weer een dag van 30 graden. We boffen echt met het weer tot nu toe! Remco ging in de ochtend al boodschappen doen. Ik ging met Ezra en Samuel naar de binnenspeeltuin op de camping. Na de lunch gingen we met z’n allen naar het zwembad en we aten een ijsje op het terras. Daarna hebben we nog rustig gezeten bij onze vouwwagen. We aten shoarma in hamburgerbroodjes (echt campinglife). Ook vandaag gingen we naar berenpret en daarna werd er op het veldje weer heerlijk gespeeld door alle kinderen. ‘s Avonds heeft het wat geregend en in de nacht regende het lang en hard. Ik lag er wakker van. Gaat alles wel goed, worden we niet wakker in een natte tent?

Donderdag 21 juli:

We aten en dronken wat in het Drents museum.

Toen we wakker werden was alles binnen gelukkig helemaal droog. De regen was wel even welkom na al die warme en droge dagen. Deze dag stond ook in het teken van regen. Vandaar dat we beschutting zochten in het Drents museum te Assen. We hebben allemaal een museumkaart en konden gratis naar binnen (hierover zal ik nog weleens een artikel schrijven). Na het museumbezoek hebben we onze meegebrachte broodjes opgegeten in de museumtuin (in de regen) en daarna ben ik met Julia nog even snel de stad in geweest. Ik kocht wat dingen bij de Etos en een bikini voor mezelf bij Livera. ‘s Avonds aten we een Provençaalse schotel en gingen we naar Berenpret.

Vrijdag 22 juli:

In de ochtend gingen we allemaal douchen. Na de lunch zijn we naar de Bever in Assen gereden en we kochten daar een megadure slaapmat voor in de vouwwagen. Remco en ik lagen alleen op een matrastopper en we merkten dat we toch met een stijve en pijnlijke rug en nek wakker werden iedere dag. Tijd om daar verandering in te brengen. ‘s Middags gaan Julia en Samuel op de foto met Tippe de Beer (de mascotte van de camping) en spelen ze nog even in de binnenspeeltuin. ‘s Avonds is er een XXL berenpret waarin het verhaal van Doornroosje wordt uitgespeeld. De kinderen smullen ervan.

Zaterdag 23 juli:

Vandaag hebben we rustig aan gedaan op ons eigen veldje op de camping. Op zaterdag is het wisseldag, dus gedurende de dag kwamen er een hoop nieuwe mensen bij. De kinderen vermaken zich vandaag uitstekend. In de middag ben ik met Ezra en zijn nieuwe opblaasboot naar het zwemmeertje gegaan en heeft hij een uur gevaren/gedobberd en ik heb langs de kant een heel stuk in mijn boek gelezen. Heerlijk! ‘s Avonds eten we pizza en gaan we naar Berenpret.

Zondag 24 juli:

Vandaag weer een lekkere warme dag (27 graden). We hebben lekker aan de zwemvijver gezeten met de kinderen. Ik heb met de kinderen een mooie vaargeul gegraven en kastelen gebouwd. Hier zijn we best even zoet mee geweest. We aten broccoli, krieltjes en kipschnitzel. ‘s Avonds gingen we naar berenpret, de kinderen speelden daar nog even in de speeltuin en we aten een ijsje.

Maandag 25 juli:

Een lekker dagje op de camping vandaag. Tot de lunch hebben we lekker gelantefant. Daarna hebben we rond de camping een avonturentocht gewandeld en we aten een heerlijke cinnamon bun op het terras. ‘s Avonds gingen we uiteraard weer naar berenpret. In de avonden, als de kinderen op bed liggen (meestal tussen 21:00 en 21:30) drinken Remco en ik standaard een wijntje met wat te knabbelen erbij en spelen we een spelletje onder onze eigen luifel met een kaarsje en de lampjes aan. Heerlijk om de dag zo rustig en relaxt af te sluiten.

Dinsdag 26 juli:

Vandaag zijn we op de fiets naar het boomkroonpad geweest (zo’n 8 kilometer fietsen van de camping vandaan). Bij het boomkroonpad loop je een pad bovenin de bomen. Erg leuk en best wel hoog (ik heb hoogtevrees). Daarna hebben we daar geluncht en vervolgens nog een wandelroute gelopen met allerlei informatie die in een boekje stond. Erg leuk en leerzaam. Julia en Ezra gingen bij elke boomstam de jaarringen tellen om te zien hoe oud de boom geworden was. Weer terug op de camping aten we macaroni en gingen we naar berenpret.

Woensdag 27 juli:

Vandaag hebben we weer een dagje op de camping. We zitten halverwege onze vakantie, dus ik besluit twee wasjes te draaien, zodat we tot het einde van de vakantie genoeg kleding en handdoeken hebben. Remco doet vandaag weer boodschappen. We eten bami en gaan daarna weer door naar Berenpret. Deze nacht werden we wakker doordat Ezra moest spugen. Echt sneu voor hem. Daarna heeft hij gelukkig wel weer goed verder geslapen.

Donderdag 28 juli:

Ezra is vandaag heel weinig waard. We wilden vandaag naar Groningen gaan, maar besloten het uit te stellen. Daarom gingen we vandaag naar een pluktuin 5 km. van de camping verwijderd. Hier gingen we op de fiets naartoe. Daar plukten we blauwe en rode bessen. Op de terugweg tapten we verse melk. ‘s Middags was er een kinderkermis op de camping. Hier konden de kinderen allemaal spelletjes doen. Het was enorm druk, dus na vijf spelletjes haakten we weer af. We aten worteltjes, doperwtjes, krieltjes en worstjes en gingen daarna door naar berenpret. ‘s avonds aten Remco en ik blokjes boerderijkaas die we bij de pluktuin hadden meegenomen (gekocht in het winkeltje; niet geplukt) en we speelden 30 seconds (via de app op mijn telefoon. Ook een aanrader!).

Vrijdag 29-7:

Vandaag was Ezra weer helemaal de oude gelukkig dus konden we naar Groningen toe. Eenmaal daar gingen we eerst naar Bever om een stoel voor Samuel te kopen (zijn oude stoel is hij uitgegroeid en gaat naar het buurjongetje op de camping) en nieuwe theemokken. Daarna gingen we lunchen bij een pancake restaurant. Dat was ontzettend leuk, lekker en gezellig. Wat een rustige en gemoedelijke stad is Groningen! We voelden ons er meteen thuis. Na de pancakes gaan we naar museum storyworld. Daar hebben we ons best een hele tijd vermaakt. Daarna eten en drinken we nog wat op het pleintje en lopen we door naar de Martinitoren. We beklommen de toren en kregen veel informatie over de geschiedenis van de toren. De kinderen konden een vragenlijst invullen en kregen een Martinitorenmunt aan het einde van de rit. Dit was heel leuk om te doen. Daarna zijn we nog even opgesplitst het centrum ingedoken om petten voor de kinderen te kopen en Ezra wilde zijn Intertoys cadeaukaarten van zijn verjaardag nog verzilveren. Daarna was het toch echt alweer tijd om terug te gaan naar de camping. Remco en ik maakten de afspraak ooit terug te gaan naar Groningen om met z’n tweeën nog meer van deze gezellige stad te ontdekken. Als we terugkomen op de camping eten we en gaan we door naar berenpret. Dit was een topdag!

Zaterdag 30-7:

Remco ging in de ochtend al boodschappen doen. Ik ruim intussen het één en ander op. Ik noem het altijd ons mini huishouden. Zo heerlijk dat je op vakantie zo weinig aan het huishouden hoeft te doen. Na de lunch gaan we even naar het zwembad en verder chillen we op ons veldje. Vandaag is het weer wisseldag op de camping. Er gaan twee gezinnen met jonge kinderen weg, waarvan onze kinderen met de kinderen van één van die gezinnen heel veel speelden. Daarvoor in de plaats krijgen we twee gezinnen met puberkinderen. Geen nieuwe speelkamaraatjes dus voor onze kids. We eten patatjes en gaan naar berenpret.

Zondag 31-7:

Vandaag is het een regenachtige dag. De kinderen zijn vroeg wakker (7:15). Ik ben een beetje chagrijnig vandaag. In de ochtend douchen we en in de middag vertrekken we naar kabouterland in Exloo. Daar hebben we ons een aantal uren vermaakt. Het was een leuk pretparkje met een aantal overdekte routes. Dat was vandaag erg fijn! Als we terugkomen doe ik een dutje terwijl Remco het eten klaarmaakt. Ons nieuwe matras ligt trouwens hemels! We eten broccoli, krieltjes en een hamburger. Na het eten gaan we naar berenpret en spelen we een spelletje kwartet met Julia en Ezra. ‘s Avonds eten Remco en ik donut chips. Een nieuwe ontdekking: erg lekker!

Maandag 1-8:

Vandaag zijn we een dagje op de camping. In de middag gaan Julia en Ezra hutten bouwen. Remco ging ondertussen met Samuel op avonturentocht op de camping. Daarna hebben we met z’n vijven een ijsje gegeten op het terras. Omdat er erg weinig kinderen op ons veldje waren, hingen de kinderen vandaag erg aan ons. We aten nasi en gingen weer naar berenpret. Daarna speelden Remco en ik nog een spelletje ligretto met Julia en Ezra.

Dinsdag 2-8:

Opeens waren er weer chocoladebroodjes te bestellen bij de campingwinkel. Hier hebben we lekker van gesmuld! Remco ging vandaag weer boodschappen doen en ik ging met de kinderen douchen. De kinderen speelden daarna heel lief. Na de lunch gingen we naar het Hunebedcentrum in Borger. Vorig jaar waren we hier ook al eens geweest, maar hebben we niet het museum bezocht. Dit jaar deden we dat wel en konden we er gratis in met onze museumjaarkaart. We hebben daar flink wat uurtjes rondgewandeld en erg genoten. Teruggekomen op de camping aten we sperziebonen, krieltjes en worstjes. Vervolgens gingen we door naar berenpret. Als de kinderen naar bed zijn spelen we Kubb met onze buren en doen we een spelletje 30 seconds met hen. Het was een hele gezellige dag!

Woensdag 3-8:

Ik start de dag met hoofdpijn helaas, maar wil me hier niet door laten kisten. Pijnstiller erin en door! We ontbijten met yoghurtjes en muesli. Daarna gaan we richting de zwemvijver, samen met onze buren. Zij hebben een jongetje van drie (die heel lief samen met Samuel speelt) en een dreumes. ‘s Middags lopen we een speurtocht op de camping. Het is erg warm, maar desondanks genieten we van de speurtocht. Na de speurtocht maak ik spaghetti en na het eten gaan we richting berenpret.

Donderdag 4-8:

Onze laatste ‘normale’ dag op de camping. Morgen moeten we voornamelijk opruimen en inpakken. Ik merk dat dat bij mij nu al emoties losmaakt. Allereerst het feit dat de vakantie bijna voorbij is waar ik al zo lang naar uitgekeken heb. Daarnaast het feit dat je zo dicht bij elkaar bent als gezin en je je kinderen ziet groeien op een andere manier dan ze thuis zouden doen. En dan nog het feit dat je zoveel lieve mensen leert kennen: onze lieve buurtjes en ook camping opa en oma die daarnaast stonden. Onze kinderen (en Remco en ik ook) kletsten dagelijks gezellig met hen. Zulke lieve mensen allemaal. Je deelt voor een tijdje je achtertuin met elkaar.

We begonnen de ochtend met het snel inpakken van wat spullen en we vertrokken richting een prachtig meertje: ‘t Nije hemelriek. Het meertje ligt vlakbij Gasselte. Wat een prachtige plek was dit. We genoten van het water en ook van alle mooie steentjes in het zand. Julia en ik hebben nog lekker een stuk gezwommen samen. Na de lunch moesten we weer terug naar de camping. Julia had zich met een paar vriendinnen samen opgegeven voor de BASP (soort talentenshow) en vanmiddag was de generale repetitie. Julia is eigenlijk de hele vakantie lekker haar eigen gangetje gegaan en heeft enorm genoten van het spelen met de andere meiden op de camping. Ezra en Samuel bleven meer bij ons in de buurt en op het veldje, maar hebben ook heerlijk gespeeld met andere kinderen. In de avond aten we kip tandoori en gingen daarna door naar Berenpret. Julia was als eerste aan de beurt bij de BASP en deed het supergoed. Onze buurtjes en ook vakantie opa en oma kwamen naar haar kijken. Omdat het de laatste avond is op de camping mochten Julia en Ezra nog wat langer opblijven dan normaal. We proosten samen en haalden mooie herinneringen op aan onze vakantie. Daarna speelden we Kubb met onze buren en vakantie opa en oma. Ondertussen keken Julia en Ezra naar de vleermuizen die toen het begon te schemeren gingen overvliegen. Daarna was het tijd voor de kids om naar bed te gaan en leerden onze buurtjes ons een spel dat wij nog niet kenden: keer op keer 2. Super leuk spel vonden wij!

Vrijdag 5-8:

Vandaag ruimen we alles op en pakken we alles in. In de ochtend zit alles in tassen en kunnen we de auto gaan inpakken. In de middag is Remco bezig om de vouwwagen schoon te maken en op te breken en ga ik met de kinderen richting een gigantische stormbaan op de camping. Hier zijn ze alle drie een hele tijd zoet. ‘s Avonds eten we patatjes en daarna nemen we afscheid van de mensen op het veldje. Onze buren en camping opa en oma heb ik in mijn hart gesloten. Daarna gaan we naar berenpret XXL (extra lange show) en dan is het echt tijd om in de auto te stappen en weg te gaan. Bij de auto stond een heel uitzwaaicommité klaar. Onze buren, camping opa en oma en hun dochter, schoonzoon en kleinzoon en ook nog een vriendinnetje van Julia met haar vader. Julia en ik barsten in tranen uit zodra we de camping verlaten met de auto. Wat was dit een geweldige vakantie en wat hebben we weer genoten met elkaar. De kinderen krijgen van ons een knuffelbeer van de camping en sluiten die meteen in de armen. Vol mooie herinneringen gaan wij op weg naar huis. Dankbaar voor deze drie weken in alle rust samen.

Ik hoop dat het leuk was om met ons mee op vakantie te gaan. Ben jij ook op vakantie geweest. Hoe ziet jouw vakantie eruit. Houd je ook van kamperen of ben je liever in een huisje. Ga je er veel op uit of blijf je op je plek en doe je rustig aan?

Liefs, Hanneke

Geplaats in categorie Personal met tags , , , , , , , , , ,

4 reacties op “Ik neem jullie mee op mijn vakantie”

1. jannienke schreef:

Super leuk en kamperen kan zo leuk zijn ik wilde meestal ook niet naar huis ,mijn man houdt niet zo van kamperen

• Hanneke schreef:

Ja, kamperen is zo fijn! Jammer dat Jeroen er niet zo van houdt. Dan is kamperen voor jullie geen optie. Of wie weet kan je hem toch nog een keertje overhalen 🙂

2. anneke de jong schreef:

Wat leuk om te lezen ,jullie vakantie pret En zeker na pret natuurlijk ,Liefs van mijn Anneke